Nieuwsbrief maart 2016: ”CEO Unilever Polman ”business has a moral obligation”
CEO Unilever Polman ”business has a moral obligation”
Over 3 weken is het goede vrijdag en vieren we het begin van Pasen, het feest van de verlichting en de hoop. De dag voor goede vrijdag is het witte donderdag. Dit is 24 maart.
Witte donderdag vormt een prachtige symbolische dag om nieuwe bestuurders in het zonnetje te zetten. Dat doen we tijdens het 5de Nationale Reputatie Congres. Hieronder leest u de gehele line-up van sprekers.
Business needs to be involved
Naar aanleiding van de klimaatconferentie in Parijs eind 2015 sprak Paul Polman, de CEO van Unilever, zich ferm uit: Hij noemt het ”a moral obligation’’ voor bestuurders en managers om een wezenlijke bijdrage te leveren aan de maatschappij. ”Business needs to be involved”. Klik hier voor de video waarin Polman een beroep doet op bestuurders en managers.
Het maakt uit wat we doen! Veel bestuurders denken dat het niet uitmaakt wat zij doen. Of ze wachten liever af.
Juist met Pasen vieren we de hoop. Hoop dat het wel anders kan. Dat er veel kansen zijn voor bestuurders die het anders durven te doen. Dat er een wereld aan nieuwe markten klaar ligt, en nieuwe business modellen.
“Energiezekerheid en klimaatverandering. Grote onderwerpen waar mensen en organisaties moeilijk vat op krijgen. Wie is aan zet, wat kunnen we doen en hoe ver zijn we bereid te gaan?”
“Ons zorgsysteem zit vol met perverse prikkels. De nadruk ligt nu op het verdienmodel rond zieke mensen, in plaats van op preventie en gezondheid. Dat klopt niet, en is totaal onhoudbaar.’’
“Daadkracht is de politie niet vreemd en verbinding maken zit in hun bloed. Maar soms leidt die daadkracht tot zenden, terwijl wederkerigheid juist het beste fundament is voor samenwerken en goed contact.”
‘’We denken nu dat Imtech het grootste faillissement is van de afgelopen jaren, maar we zijn er nog niet. Wanneer de ‘accountability’ van bestuurders en de scherpte van commissarissen niet snel verbeterd, is het einde van frauduleus gedrag helaas nog niet in zicht”
VERRASSING: Speciale gastspreker! Een voormalig CEO van een beursgenoteerde organisatie, die afgelopen jaar de overstap maakte naar een start-up, legt op persoonlijke wijze de relatie bloot tussen de reputatie van de organisatie en de toon aan de top.’
“In een kleinschalig opzet, de ontmoetingsplaats voor de vormgevers van de maatschappij, waarbij er ruimte is voor iedereen om mee te doen! Astrid Joosten, dagvoorzitter het 5de Nationale Reputatie Congres